Direktlänk till inlägg 28 september 2010

Om det "bara" varit våld...

Av shedlight - 28 september 2010 16:17

En dom om våld riktat mot en 16-årig flicka med självskadebeteende.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.456826-32-aring-frias-i-sexatal

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/frias-i-mal-om-sextortyr_5414205.svd

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1250885/Dom-i-mal-om-sextortyr.html



 

Vad hade  hänt om det inte varit ordet sex med?


Då hade det sannolikt  blivit en fällande dom,  DÅ hade rätten ansett att det hade varit fråga om tortyrliknande våld.


En 32 åring som torterar ett 16-årigt barn.


Men så blandar vi in sex och vips händer det något.


Då är smärtan och förnedringen och självskadebeteendet och att det är fråga om ett barn och en dubbelt så gammal man, som hade groomat henne innan och upprättat ett kontrakt över våldet, då är

detta mycket medvetna vuxna planerande

av mindre betydelse.


Varför blir det så?

Är rätten rädda för att bli kallade bigotta?


Om en 16 pojke blivit påbucklad på gatan av en gubbe, solklart, misshandel.

Om det hänt i lägenhet och pojken gått med på det, fortfarande misshandel. Han kanske tyckt att han var värd det, att han gjort något klandervärt?  Men det hade fortfarande varit  misshandel!


Nu är det en flicka och SEX är inblandat och då får rätten en dimsyn.


Det var fegt av domstolen att inte lyfta blicken och se vad det handlar om  - med eller utan sex.


Barn är ju skyddsvärda i Sverige.

Speciellt om de har ett självskadebeteende. Men inte detta barn med självskadebeteende.

En tydlig signal  till samhället och alla andra med självskadebeteende,med eller utan användande av sex.


"Skär er, drick,  droga,  använd sex - vi förstår att det är ett självskadebeteende. NI är ju barn! Och har inte samma mogenhet som vuxna."

 

"Men blandar ni in våld OCH sex, ja DÅ FÅR NI SKYLLA ER SJÄLVA."

 

För det är ju ingen i rätten som vill bli beskylld för att var moralist. Bättre då att offra ett barn, att inte ge ett barn upprättelse i barnets vidare liv.


Nej, visa istället att det är hon inte värd.



BDSM anhängarna borde gå i bräschen för att det skulle bli en fällande dom här, för deras egen skull. Det är ju knappast så här det ska gå till eller hur?




 
 
Ingen bild

hanna

28 september 2010 18:10

läs domen innan du uttalar dig, den är inte sekretessbelag pga ÅKLAGARENS begäran

shedlight

28 september 2010 18:18

Flickan är inte ens hörd i rätten, det är bara den vuxne mannens ord som har gällt.
Hon orkar inte delta.

Rättens ordförande och nämndemän är vuxna personer, barn är alltid i underläge i rättsväsendet, vilket torde vara bekant, även för dig.

 
Stattinskan

Stattinskan

28 september 2010 18:29

Härligt inlägg. Jag gjorde också ett och fick kommentarer där jag kan se att folk blandar äpplen och päron ... Kolla gärna .... Jag förvånas över folks trångsynthet ... Kan de inte försöka vara lite objektiva och ha en dialog istället?

http://metrobloggen.se/stattin

shedlight

28 september 2010 21:46

Jo, jag läste ditt inlägg. Känns skönt med empatiska människor!
Känner igen samma signaturer på ditt inlägg, som har det gemensamma att de inte förstår skilladen mellan ett barn och en vuxen.
Eller inte vill förstå, vilket betyder att samma kan hända igen och igen. Och just nu.
Ha det bra!

 
Ingen bild

Mr T

28 september 2010 18:39

Löjligt att ens dra upp det i domstol. Hade hon varit 5 år äldre hade det aldrig hamnat i domstol. De har hängt upp sig helt på hennes ålder. Skönt att det blev en friande dom.

shedlight

28 september 2010 22:04

Det är just det, hon är inte 5 år äldre; hon är ett barn.

Den här förhandlingen är viktig för alla barn med självskadebeteende. Det är den första men sannolikt inte sista domen i liknande ärenden.
Det fullt möjligt att grooma vuxna som har ett bekräftelsebehov, hur lätt är det då inte med barn?

Barn skyddas särskilt i vårt samhälle, de döms tex inte till fängelse utan till ungdomsvård, och det finns det en anledning till.

 
Ingen bild

noboytoy

28 september 2010 21:07

Som vanligt saknar jag en ordentlig granskning av gärningsmannen.

Här nämner man att flickan har tidigare erfarenhet av våldssex, hon gick med på att träffas, skrev under ett slavkontrakt mm. Mycket fokus på vad offret har gjort och inte?

Jag skulle vilja ställa frågan hur ansvarsfull den dubbelt så gamla mannen är gentemot denna oerhört unga flicka?

Jag undrar också över denne mans kvinnosyn?

Hans sexualitet, som tycks gå ut på att njuta av att misshandla en ung flicka...? Är denna sexualitet normal i vad som omfattas som "normalt" sex mellan man och kvinna?

Är gärningsmannen kanske så bevandrad i förnedringssex att han börjar tro att det är så man har sex med en kvinna?

Hade han några som helst betänkligheter inför att göra detta mot en flicka som var hälften så gammal som han själv?

shedlight

28 september 2010 21:55

Nä, mannen granskas aldrig.
Ålderskillnaden är just det mest centrala.
Varför "valde" han inte ut en vuxen slav och skrev ett vuxen-kontrakt?

 
Anna

Anna

28 september 2010 21:35

Som en liten ljuspunkt i det hela läste jag att åklagaren kommer att överklaga. Hoppas det följs i pressen så att man får veta hur det går, det vore förfärligt om barn ska behöva utstå sånt här.
PS: Jag länkar till din blogg, hoppas det är ok.

http://think.blog.consequentia.se

shedlight

28 september 2010 21:48

Självklart är det ok att länka!
Jag hörde också om överklagandet. Det var bra!

 
baraenjeppe

baraenjeppe

1 oktober 2010 16:33

Självklart skall domen överklagas! Jag är "i vanliga fall" inte ett dugg intresserad av folks sexuella böjelser, vill en vuxen man och kvinna ägna sig åt hänga i takkronorna samtidigt som de citerar strindberg och ägnar sig åt sex...visst!
MEN, detta är ju uppenbarligen en ung flicka, med svåra problem, som blivit utnyttjad av en "man" som sätt det och agerat därefter...fy fan, det är i dessa fall man verkligen undrar över mänskligheten.
Jag gissar att han valde en sådan ung och sårbar flicka för att han tänder på det, och vet att han kan utnyttja henne...en vuxen och tänkande kvinna skulle han nog inte kunna få upp den inför!..sorry om jag skriver ett grovt språk, men jag blir så jxxxxa förbannad när jag ser sådana här övergrepp gå ostraffade, ps bra blogg bye the way!

http://baraenjeppe.bloggplatsen.se

shedlight

1 oktober 2010 19:09

Ja, väljer man ett barn finns det ju anledning till det, han kunde ju valt en vuxen person, utan att skriva ett "avtal".

Hänga i takkronorna...vad har du för fantasi....;)

 
Ingen bild

noboytoy

2 oktober 2010 13:11

Sen undrar man; är det kutym att skriva avtal innan man ska ha BDSM-sex...? Varför var mannen så noga med att få en påskrift av flickan?

Självklart visste den här mannen mycket väl vad han gjorde.

 
Sandra

Sandra

3 oktober 2010 08:23

Det är fruktansvärt det han har gjort. Upprättat ett kontrakt med en ung tjej för att sedan tortera henne. Det som är nästan ännu mera fruktansvärt är att flertalet tycker det är helt okej. Han gjorde inget fel. Hon ville ju. Hon är ju "vuxen". Hon skrev på. Någonstans känns det som om dessa människor skyddar sig själva ifall de skulle få en tanke och lust att skriva ett utnyttjar-kontrakt...

http://mephala.blogg.se

shedlight

3 oktober 2010 12:52

För dom som tycker detta är ok, handlar det inte alls om BDSM , utan om tillgängligheten i att i denna debatt få kränka kvinnor och framför allt unga flickor.
Bjästa igen alltså, det sorgliga är att medier, i detta fallet mest AB, begriper så lite.
Helins kvinnosyn ska kanske också diskuteras.

 
Ingen bild

anonym

7 oktober 2010 19:43

Hanna:
har du läst själv läst domen?
alla har rätt till en åsikt men tror du på allvar
att en 16årig flicka gått med på det? manipulation för han visste exakt vad han gjorde.

vad tänker vissa människor med?
det är INTE okej men tydligen enligt rätten.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av shedlight - 21 januari 2017 10:32

  Även i år beslutade länstyrerelserna om licensjakt på varg utan någon egentligt grundlig analys och reflektion om varför. Överklagande av naturorganisationer till högsta juridiska instans ledde inte till någon förändring trots att domstolar int...

Av shedlight - 11 augusti 2016 21:55

Idag nås vi av nyheten att Ecuadors ambassad tillåter att Assange förhörs om våldtäktsmisstankarna som funnits sedan 2010.    Men varför glömmer media bort vad som har hänt under dessa år? Hur Assange har utryckt sig? Hur en åklagare som inte ens...

Av shedlight - 22 juli 2016 10:49

Idag är det fem år sedan Anders Behring Breivik utförde sina välplanerade och fruktansvärda terrordåd.   Trots att det är en händelse som omtalats mycket i både Norge och Sverige så tycks den kontext som Breivik verkade i, inte ha analyseras. Han...

Av shedlight - 30 juli 2015 13:55

Den fasansfulla historien om lejonhannen Cecils död i Zimbabwe rullar nu över världen. Han sköts  med pilbåge och föst efter 40 TIMMAR efterföljande  sköts han ihäl med skjutvapen. Ett mer utstuderat djurplågeri är svårt att föreställa sig. Den nöjes...

Av shedlight - 27 juni 2015 11:43

Tänkte faktiskt försöka blogga lite i sommar men jag tänkte börja med en att reprisera ett tidigare inlägg och förändra det lite - från att handla om SD till att handla om SD-anhängare. Det är precis lika aktuellt idag som när det publicerades mars 2...

Kategorier

Shed Light

Arkiv

RSS

Senaste inläggen

Tidigare år


Skapa flashcards