Direktlänk till inlägg 6 november 2010

Kungen ville inte ha Viktoria som kronarvinge

Av shedlight - 6 november 2010 17:14

I artiklar idag i AB om kungens beteende


http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article8080684.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8079554.ab


Återigen låter AB sina konservativa "läsare" = den andel som kommenterar,

bli norm.

De som alltid tar ställning mot kvinnan. För mannen.

Oavsett vilket ämne som har med kvinnosyn och jämställdhet att göra.

AB ser till att denna skara, som agerar likt mobben i Bjästa,  får uppmärksamhet gång på gång.


Givetvis också i denna fråga, för även här handlar det om kvinnosyn och

att ge sitt stöd till mannen.  Har mannen makt, så blir det ännu tydligare.

Detta framstår med all önskvärdhet i kommenteringen.

"Inga lägre stående varelser som dessa kaffeflickor,  ska fläcka ner vår kung! "



Melin anser att det enbart handlar om kungens komprometterande

kopplingar till kriminalitet.

Det är fel.

Det handlar om dessa kopplingar OCH om kvinnosynen.


Melin anser vidare att det enbart handlar om bristande "omdöme".

Att en man ser unga kvinnor och därmed alla kvinnor som handelsvaror ; det handlar FAN ta mig inte enbart om "omdöme".


Det handlar om  att kungen var han än är i världen tar med sig denna kvinnosyn. Vilka härskare han än möter, vilka förkämpar för mänskliga rättigheter, vilken problemtik han ställs inför,  i vilka sällskap han än befinner sig i, så har han med sig sin  kvinnosyn.

Både i Saudi-Arabien och i Kina.

Tjugofyra timmar om dygnet.


Kungen var emot kvinnlig tronföljd.   Han ville inte ha Viktoria som kronarvinge utan ville hellre se sin son axla denna position.


Viktoria ville bli överlämnad som en vara vid sitt bröllop.

Varifrån fick hon denna värdering, denna önskan?

Som visades över i stort sett hela världen som en bild av Sverige.


Viktoria är vår framtida monark.

Trots att kungens var motståndare till kvinnlig tronföljd.

Hur känns det för Kronprinsessan?


Alla påverkas vi  av de värderingar vi är uppvuxna med.  Hur har  kungens kvinnosyn påverkat Viktoria och hur kommer den att påverka hennes handlingar som kronprinsessa och senare som monark, Sveriges statschef?



Nej, Melin, att förringa kvinnosyn till "omdöme", avslöjar inte bara dina egna och därmed AB:s värderingar.

Det visar också på  en oförmåga att förstå  hur en nedvärderande kvinnosyn påverkar skeenden i vår omvärld och vilket elände denna faktiskt leder till.

Idag och nu.





 
 
Gubbfan

Gubbfan

8 november 2010 12:55

Jag kan inte annat än att hålla med dig.
Det finns en konstig kvinnosyn i vårt samhälle.
Enligt min mening kommer den från några beduinstammar i mellanöstern för några tusen år sedan. Beduinstammars sneda människosyn blev sedan till judendom, kristendom och islam.
Sedan har en massa män gjort allt för att dominera.
Fast man undrar ju om det behövs så många av oss egentligen för att hålla människosläktet vid liv.
Hur var den där gamla dåliga...hm kanske inte så dåliga i alla fall... historien?
Vad sa gud när hon hade skapat Adam?
Jo.
Bättre kan jag!

http://Gubbfan.bloggagratis.se

shedlight

8 november 2010 15:46

Du och dina gelikar måste höras mer i debatten! Du är ett föredöme, vet du det...
Får börja följa din blogg, den innehåller både smått och gott ser jag.

 
Ingen bild

noboytoy

13 november 2010 12:13

Befriande att läsa vad gubbfan skriver. Jag började tro att det inte finns män som han..

Frågan är också om "lägre stående" varelser är en benämning enbart på dessa kvinnor i förhållande till kungen?

Jag skulle drifta mig till att hävda att "lägre stående varelser" för många män, är kvinnor.

Kanske handlar det inte enbart om män med makt som har en rutten kvinnosyn?

Jag ser nämligen många män i min omedelbara närhet som, på fullaste allvar, verkar anse att de står högre än kvinnor i rang.

Det märks ju inte minst, som du säger, i kommentarsfälten i media. Alla dessa män kan inte vara män med makt. Vad bidrar till denna skeva kvinnosyn?

shedlight

13 november 2010 15:52

Maktstrukturerna blir extremt åskådligjorda just när det handlar om kungen och kungens män. Dessutom är han ju statschef.
Men visst, mönstrerna kan finnas överallt.
Det är bara och konfrontera dem:
Vari ligger männniskovärdet?

 
baraenjeppe

baraenjeppe

23 november 2010 15:10

Jag har ju deltagit själv i aftonbladets olika debatter, och sett med egna ögon att när man kan vara anonym så kan man spotta ut sit hat mot kvinnor ....jag har valt att inte vara där längre, iof fegt kanske men är lite småtrött på att kallas ...ja det mesta faktiskt...

Kungahuset är en relik, ngt som tillhör sagornas värld, som är extremt konservativ

Jag är inte chockad direkt att kungen som är en följd av det visar på sitt usla omdömme och sin taskiga kvinnosyn....att en del "mäktiga" män med kungens goda minne (även om han nu inte skulle deltagit i ngt sexuellt) använder hans namn och sällskap för att visa sin makt över unga flickor/tjejer...är sjukt vidrigt.....så första steget enligt mig vore ju att få bort reliken kungahuset....den föder konservatism och tankegångar som är 300 år efter sin tid.

Jag själv jobbar ju i en branch där den kvinnosynen(den har förbättrats senaste tio åren)är lite likadan...snygg kostym ...tjänar bra, klart man skall kunna nypa sekreteraren i rumpan ...suck..

Jag vet inte men jag kanske är lite omanlig där, men just de strukturerna att det är okej för mannen att tafsa lite...men inte för kvinnan...*kräks lite*

Jag har ju flera gamla vänner, som jag är säker på inte skulle klara att deras fru/flickvän tjänade mer pengar en vad de själv gör ....suck....var tog jämlikheten vägen?

Jag märker dock till min glädje att de yngre där jag jobbar är mer jämlika, mer öppna för att kunna tänka sig vara hemma med barnet...tar mer ansvar, lagar maten...medans min generation och framförallt den äldre verkar mest yla om hur synd det är om oss män när våra privilegier minskar...

Din blogg borde läsas av fler män!


http://baraenjeppe.bloggplatsen.se

shedlight

23 november 2010 22:08

Tack för din tänkvärda kommentar!
Jag håller med om det mesta men inte om att det skulle vara omanligt att inte bete sig som ett svin.
Machobeteende är nog det mest ospännande som finns.

Kom ut i kommentering, baraenjeppe!
Fast vi vet att vi blir bortanmälda av bastuklubben, så det är bara att kopiera och skicka på nytt..och på nytt....;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av shedlight - 21 januari 2017 10:32

  Även i år beslutade länstyrerelserna om licensjakt på varg utan någon egentligt grundlig analys och reflektion om varför. Överklagande av naturorganisationer till högsta juridiska instans ledde inte till någon förändring trots att domstolar int...

Av shedlight - 11 augusti 2016 21:55

Idag nås vi av nyheten att Ecuadors ambassad tillåter att Assange förhörs om våldtäktsmisstankarna som funnits sedan 2010.    Men varför glömmer media bort vad som har hänt under dessa år? Hur Assange har utryckt sig? Hur en åklagare som inte ens...

Av shedlight - 22 juli 2016 10:49

Idag är det fem år sedan Anders Behring Breivik utförde sina välplanerade och fruktansvärda terrordåd.   Trots att det är en händelse som omtalats mycket i både Norge och Sverige så tycks den kontext som Breivik verkade i, inte ha analyseras. Han...

Av shedlight - 30 juli 2015 13:55

Den fasansfulla historien om lejonhannen Cecils död i Zimbabwe rullar nu över världen. Han sköts  med pilbåge och föst efter 40 TIMMAR efterföljande  sköts han ihäl med skjutvapen. Ett mer utstuderat djurplågeri är svårt att föreställa sig. Den nöjes...

Av shedlight - 27 juni 2015 11:43

Tänkte faktiskt försöka blogga lite i sommar men jag tänkte börja med en att reprisera ett tidigare inlägg och förändra det lite - från att handla om SD till att handla om SD-anhängare. Det är precis lika aktuellt idag som när det publicerades mars 2...

Kategorier

Shed Light

Arkiv

RSS

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards