Direktlänk till inlägg 13 oktober 2011

Det var det där med förtroende

Av shedlight - 13 oktober 2011 10:52

Ordförande för Polisförbundet går ut i en debattartikel och vill se förändringar för att poliser ska kunna bli bättre på att utföra sitt arbete.


http://www.dn.se/debatt/hog-tid-att-regeringen-tar-ansvar-for-polisens-arbete



För ca en månad valde densamma Polisförbund med densamma ordförande i spetsen, att försvara en ollande bloggande sexistiskt polis i AD.


Ordförande blev då intervjuad i Debatt och på frågan om hon själv velat möta en sådan polis så duckade hon, två gånger till och med, från att svara.

Det uppstod en pinsamt tydlig undanflykt från att vilja besvara den frågan.


Men allmänheten ska tydligen acceptera att möta en sådan polis.


Det finns ett trovärdighetsproblem från Polisförbundets sida efter det agerandet.

Inget de säger kan riktigt tas på allvar efter det.

Vad värre är – det solkar ner hela poliskåren med samma smet.

Polisförbundet organiserar nästan alla Sveriges poliser, man företräder alltså deras vilja.

Det får man åtminstone förutsätta.

Ingen polis har heller, så vitt varit synligt i media, tagit avstånd från deras eget polisfack.  För varken enskilda, avdelningar, rotlar eller vad man nu kan förvänta sig, öppet eller anonymt  i  grupp, har synts i media.

Man får alltså anta att Polisförbundet hade medlemmarnas stöd i detta.

Ingetdera inger förtroende för svensk polis, antingen är  de fega eller så stödjer de att ha en sexistisk kollega.


Frågan blir särskilt allvarlig ur förtroendesynpunkt när det tidigare visat sig att polisers vanligaste brott är , inte som hos övrig allmänhet, fortkörning och liknande, utan kvinnofridsbrott.


Så några frågor uppstår i samband med dagens debattartikel:


"För att nå statsmakternas mål krävs också att medarbetarna får rätt förutsättningar."


Att försvara en ollande bloggande sexistisk polis – är det att ge rätt förutsättningar för polisen, tycker Polisförbundet?



"En förutsättning för att ett demokratiskt samhälle ska fungera är att medborgarna har förtroende för rättsväsendet. Polisen har ett stort ansvar för att förvalta det förtroendet."


Förtroendet för förvaltas dåligt av ordförande själv och dennes förbund, därmed av nästan samtliga poliser i Sverige.

Så det här låter endast som tomma ord, en floskel.



"Vi föreslår att det inrättas en ombudsmannafunktion, en allmänhetens polisombudsman, till vilken medborgarna kan anmäla eventuella brister och synpunkter på polisens arbete. Detta skulle ge värdefulla möjligheter till ständig förbättring av polisverksamheten utifrån medborgarnas behov och önskemål."


Det kom synpunkter på Polisförbundets agerande.

De försvarade sig med emfas i media.

De slog upp stort på sin egen hemsida att de lyckats försvara en medlem i AD,

men inget om vad denne medlem egentligen gjort.

De svarar inte heller själva  på mail från allmänheten.


Allmänheten var betydelselös, kårandan och att försvara poliser till varje orimligt pris leder till att Polisförbundets förslag klingar ovanligt falskt.


Det är det pris de får betala för sitt tidigare agerande.

De hade ett val - och de valde.


*


Tidigare inlägg i ämnet:

http://shedlight.bloggplatsen.se/2011/09/07/6192070-vilken-kvinna-vill-mota-en-sadan-polis/

 
 
Ingen bild

Wilma

13 oktober 2011 18:46

Jag skriver helt och fullt under på det du framför. Det är oerhört ruttet på sina håll inom poliskåren och Polisförbundet har tappat mycket i trovärdighet när de försvarade den uräcklige polismannen.

 
Ingen bild

Tittarstorm

13 oktober 2011 20:46

Polisen jobbar själva väldigt bra på sin egen brist på trovärdighet.
Dels det du tar upp om deras vanligste "fritidsbrott" som kvinnofridskränkare men också genom hur deras fack agerar i sådana frågor.

Jag nämnde någonstans (hos dig eller Noboytoy?) den senast uppmärksammade polis som fällts för kvinnofridsbott och som fick rabatt på straffet för att han skulle förlora jobbet om han fälldes. Han fick 8 månader men skulle haft runt ett års frihetsberövande för brott han begått om han inte varit polis.
När han nu fick rabatt på brottet ansåg Polisförbundet att hans straff ju ändå var så lindrigt så de tänkte jobba för att han skulle få tillbaka jobbet.
Lyckas de med det så finns det säkert kvinnor som riskerar att stöta på den snubben när de vill anmäla en våldtäkt eller en misshandel. Om man inte kan omplacera honom till Hittegods förstås.

Sorry, men polisen får precis som alla andra yrkesgrupper jobba för sitt eget förtroende och det bästa sättet borde vara att förbättra kåren redan vid urvalet till polishögskolan. Attitydfrågor är viktiga när det gäller snutar! Förtroende är inget som kommer gratis med uniformen, även om om många snutar tror det.
Jag har träffat några stycken och litar inte på en enda av dem.
Det funkar nämligen likadant för polisen som för alla andra brancher att det krävs 10 nöjda för att generera ytterligare 1 positivt inställd person, men det behövs bara en missnöjd för att generera 10 missnöjda. Det är liksom bara så det funkar och det gäller snutar också.

 
Ingen bild

noboytoy

21 oktober 2011 00:30

Jag säger som Tittarstorm - jag litar inte ett dugg på polismansmyndigheten.

För nåt år sedan, kom jag körande en sen kväll på en mörk landsväg.

Jag möter en bil som jag plötsligt ser göra en rejäl u-sväng och sätta full fart framåt i samma riktning som jag kör i.

När jag kommer närmare, ser jag att det är en polisbil som på ett mycket dramatiskt sätt har parkerat sin bil tvärsöver hela körbanan för att "mota in" en liten tonårstjej på moppe in i vägrenen.

Jag ser två relativt unga polismän kliva ur polisbilen och myndigt stövla fram till moppe-tjejen, där i mörket, ute i ingenstans.

När jag kommer fram, försöker polismännen vinka förbi mig. Jag ignorerar detta viftande eftersom jag ville kolla om jag såg nåt fel på tjejens moppe. Det gjorde jag inte, möjligen var den trimmad.

Då börjar den ene polismannen vifta febrilt mot mig för att få mig att köra vidare, märkbart irriterad över min närvaro och antagligen mina billjus som var riktade mot dem. Det finns inte en chans i världen att jag hade lämnat tösen där i mörkret ensam med två unga män. Att de var poliser, ökade inte min tillit, så att säga.

Jag kör till slut förbi och ställer mig fullt synlig med bilen några meter längre bort. Jag väntar en bra stund tills polismännen sätter sig i sin bil och kör iväg och tills jag också ser att flickan har fått igång sin moppe och är på väg igen. Så mycket "förtroende" har jag för Sveriges polismanskår.

Vill passa på att varna unga tjejer för att hamna i polisens fyllecell också.

shedlight

21 oktober 2011 12:38

Skrämmade att vi inte kan känner så överhuvudtaget; att vi kan lita på svensk polis längre.

För vem finns polisen?

Vad säger det här förtroendeglappet om nödvändigheten att det blir fler kvinnliga poliser?

Hur annars få bort macho-stämpeln som en manliga poliser uppenbarligen besväras av?

 
Ingen bild

noboytoy

22 oktober 2011 09:38

Shedlight, sanningen är att kvinnor inte kan lita på polismän. Män har nog inga större problem.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av shedlight - 21 januari 2017 10:32

  Även i år beslutade länstyrerelserna om licensjakt på varg utan någon egentligt grundlig analys och reflektion om varför. Överklagande av naturorganisationer till högsta juridiska instans ledde inte till någon förändring trots att domstolar int...

Av shedlight - 11 augusti 2016 21:55

Idag nås vi av nyheten att Ecuadors ambassad tillåter att Assange förhörs om våldtäktsmisstankarna som funnits sedan 2010.    Men varför glömmer media bort vad som har hänt under dessa år? Hur Assange har utryckt sig? Hur en åklagare som inte ens...

Av shedlight - 22 juli 2016 10:49

Idag är det fem år sedan Anders Behring Breivik utförde sina välplanerade och fruktansvärda terrordåd.   Trots att det är en händelse som omtalats mycket i både Norge och Sverige så tycks den kontext som Breivik verkade i, inte ha analyseras. Han...

Av shedlight - 30 juli 2015 13:55

Den fasansfulla historien om lejonhannen Cecils död i Zimbabwe rullar nu över världen. Han sköts  med pilbåge och föst efter 40 TIMMAR efterföljande  sköts han ihäl med skjutvapen. Ett mer utstuderat djurplågeri är svårt att föreställa sig. Den nöjes...

Av shedlight - 27 juni 2015 11:43

Tänkte faktiskt försöka blogga lite i sommar men jag tänkte börja med en att reprisera ett tidigare inlägg och förändra det lite - från att handla om SD till att handla om SD-anhängare. Det är precis lika aktuellt idag som när det publicerades mars 2...

Kategorier

Shed Light

Arkiv

RSS

Senaste inläggen

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards