Direktlänk till inlägg 1 december 2011

Varför så milt straff? Hade han inget eget val?

Av shedlight - 1 december 2011 16:25

En polisman fälls för våldtäkt. 

Brottsbeskrivningen visar på en oerhörd hänsynslöshet hos denne polisman.


http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.788374-ett-ar-for-valdtakt-pa-drogad-flicka

http://www.dn.se/sthlm/polis-falls-for-sexkop-av-barn


Han fick endast ett års fängelse.


Domstolen tog hänsyn till att han förlorar jobbet.


Varför?

Hade han inget eget val?

Var han tvungen att locka till sig en utsatt 16-åring? Och sedan droga och våldta?


Ska inte en polis snarare få högre straff just för att han missbrukar sitt förtroende?

Fast numera vet vi ju att vi inte ska ha förtroende för poliser, det har Polisfacket talat om.


Eller får kanske arbetslösa högre straff?


Eller visste inte denne polis att han var polis?


Hur "tänker" domstolen?


Det här visar återigen hur svenska domstolar letar efter för mannen förmildrande omständigheter.


Det är legio i svenska domstolar, mannen går från förövare till åtminstone delvis ett offer.

Han är inte "riktigt" skyldig.


Och så synd att en polis ska förlora jobbet.

MEN han skulle aldrig varit polis.

Den människosyn han visar med denna handling där han drogar och våldtar ett utsatt barn

är ett exempel på när fruktansvärt fel kategori människor blir poliser.

Hur har han agerat mot kvinnor och mot flickor under alla år han varit i tjänst?

Eller mot människor överhuvudtaget?

Han tillhörde ju basebollligan.



Apropå poliser och deras människosyn och sexism.

En undersökning som presenterades nyligen på ett seminarium visade på en  skrämmande verklighet.

Där visades att det vid kvinnofridsbrott var könskillnader på hur man såg på brottet.

Ur  artikeln:



Poliskvinnorna beskrev våldsoffret som en kvinna intvingad i en destruktiv normaliseringsprocess där våldet blir vardag och ansvaret för att ha frammanat våldet läggs på kvinnan. Polismännen beskrev samma våldsoffer som den sortens hopplösa kvinnor som söker sig till en viss sorts våldsamma män.


Poliskvinnorna beskrev förövaren som en man med totalt kontrollbehov, utagerande svartsjuka och kalkylerande våldsutövande. Där mannen vet precis var på kroppen han ska slå och precis hur mycket våld som ska använda för att det inte ska synas på kvinnan dagen efter. Polismännen beskrev samma förövare som om han själv vore utsatt, och bara försvarar sig från kvinnans tjat och gnat genom att tvinga ner henne på golvet eller ge henne en lavett. Männen förmodades också ha varit påverkade av alkohol och tillfälligt ha tappat kontrollen, vilket lett till deras våldsamma snedsteg.



Dessa åsikter sas "off the record" vilket visar att utåt har man en korrekt attittyd men värderingarna

styrs av gamla patriarkala föreställningar som i sin tur kan påverka hur man ser på ett brott.

Sexism verkar alltså vara ett större problem än man vill tro.

Då framträder Polisfackets stöd till sexistiska poliser i ett förklarat ljus.


Mer om det här

http://shedlight.bloggplatsen.se/2011/09/07/6192070-vilken-kvinna-vill-mota-en-sadan-polis/#kommentarer



Tillägg 9.12

Åklagaren överklagar domen.
Han anför bla annat att TR i sin dom tagit för mycket hänsyn till att polismannen förlorar jobbet.

http://www.dn.se/sthlm/valdtaktsdom-mot-polis-overklagas

 
 
Ingen bild

Bittersillen

1 december 2011 21:28

Jag blir stum. Mållös. Vad kan man säga? Skandal. Skamligt. Ännu en flicka som utnyttjas och ingen jävel bryr sig. Ett år och 60 000 kronor. Det är som ett hånflin. En spark i ansiktet på någon som redan ligger. På alla de som ligger.
Flickor ute i Sverige. Se till att låsa in er och se till att ni inte blir våldtagna. För i slutändan så blir straffet så ringa för den som har kört in sin kuk i er utan lov att det är pinsamt för hela rättsväsendet. Men rättsväsendet skäms inte, utan det får ni sköta själva.
Mörkrädd blir man!

shedlight

1 december 2011 22:01

Det värsta är att vi inte kan lita på varken det dömande rättsväsendet eller det utredande, de kan ju vara förövare själva.
En signal att poliser skyddas även vid brottet våldtäkt mot barn.

Rättsväsendet är alltså inte till för alla.

 
Ingen bild

Tittarstorm

2 december 2011 10:25

Ännu en kriminell polis som är ett offer, för sig själv och sin egen människosyn, och som behöver rättsväsendets beskydd! Det är tydligen extra synd om poliser som begår brott och som tack vare sina egna val att hellre vara kriminella än att arbeta mot lagöverträdelser och därför blir av med jobbet. Det säger sig väl självt att man ska bli av med jobbet om man motabetar själva målsättningen med jobbet! Men här har både domstolar och polisväsendet tagit varandra i handen och hjälper och skyddar varandras brottsliga verksamhet i stället för att behandla alla lika.
Som du skriver så finns det verkligen skäl att undra hur andra yrkesgrupper eller de som saknar jobb döms.
Får en affärsanställd i kassan på Konsum också straffrabatt när h*n blir dömd för att ha stulit ur kassan och därför blir av med jobbet?
Det skulle jag gärna vilja veta.

Har man som polis inte fattat vad jobbet innebär och vilka förväntningar samhället och allmänheten har på innehavaren av en sådan tjänst, så har man definitivt hamnat fel!
Det du skriver om undersökningen av polisers attityder till misshandlade kvinnor är rent för jävligt! Ska vi då dra slutsatsen att kvinnor som blir utsatta för könsrelaterade brott ska se till att de träffar en kvinnlig polis för de manliga har inte kapacitet att ta in det de lärt sig på sin utbildning? För de fick väl samma chanser att lära sig hur våldsprocessen fungerar på polisskolan?

Det är skrämmande att kvinnor och barn skyddas sämre än förövarna!
Jag börjar undra om inte Solanas var något på spåren iaf i de förlag till lösning på mansproblematiken som hon presenterade.

shedlight

2 december 2011 13:07

Det är just sådana här uppenbara orättvisor från det rättsväsende som också ska skydda kvinnor och barn som är en tydlig pendang till SCUM-manifestet.

Vilka av mansrätthaveristerna reagerar mot denne polis?
Apropå brist på empati som SCUM tar upp.

 
Ingen bild

Leah

2 december 2011 15:09

Vedervärdigt på alla sätt.

Jag minns en serie från några år sedan. Det var två norrmän som reste runt i Afrika. Vid ett tillfälle hälsade de på en gubbe so hade ca 10-15 fruar och kanske 60 barn, dessutom hade 20 barn dött.

Varje fru hade ett litet, litet tegelhus (snarare ett rum). Gubben sa stolt att han endast "lekte" med de unga fruarna, de äldre orkade inte längre (han föredrog nog att ha sex med de unga) och en av norrmännen sa - du är en mycket lycklig man, du har tur. Alla männen log i samförstånd, vad underbart att kunna ha sex med så många unga tjejer. Ingen skänskte alla dessa kvinnor en tanke. Ingen funderade ens över hur det kunde tänkas kännas för en ung tjej att bli påsatt av en an som kunde åldersmässigt varit hennes morfar, ingen tänkte på att dessa flickor är fattiga, och därför inte har ett egentligt val.
Jag ryser än när jag tänker på detta för det scenarriot visar verkligen värld vi lever i.
Kvinnor är sexuella objekt som främst ska tillfredställa äns sexuella begär-vad de tycker om saken har ingen betydelse alls.

Jag är glad att jag hittat denna blogg.

shedlight

2 december 2011 17:36

Du exemplifierar just det som händer när män möts i broderligt samförstånd, över etniska gränser, över kulturella barriärer, över religionsgränser.
Bröder som dunkar varandra i ryggen, flinar i samförstånd och utesluter gemensamt kvinnan från allt mänskligt värde.

Varmt välkommen hit, Leah!

 
Ingen bild

Leah

2 december 2011 19:39

Tack shedlight.

Igår hade jag ett samtal med min sambo, som också om x antal månader ska bli far, då vi väntar barn. Jag ojade mig lite över att min egna snedvridna moral gjort att jag som ung valde att "behålla" min oskuld till jag gifte mig (gifte mig som 20 åring, skilde mig då jag var 25). Att jag vid snart 40 års ålder bara haft sex med 5 män totalt då jag på något sätt ansett att jag ska hålla mig "ren" osv. Idag fattar jag inte att jag verkligen gått på detta, att jag som kvinna skulle vara mer värd för att jag inte haft många sexpartners. Då säger min sambo att det är en av orsakerna varför han blev kär i mig. Att han är stolt över att den blivande modern till hans barn inte varit med många....att han själv haft många, många fler sexpartners än jag verkar inte bekomma honom. Han kunde själv egentligen inte förklara varför han tycker så här men sa att de flesta män är av denna åsikt, men vill helst inte prata om det förutom med sina polare, för att det inte är politiskt korrekt. Det var som att få sig en smäll. Vilken skillnad han gör på min sexualiet och min-endast pga att han är man och jag kvinna. Han tycker jag har sk hög moral medan tjejer som levt som han själv har lägre moral-samtidigt hade han inget emot att vara med just de tjejerna (med då för sex, inte för att bilda familj med dem)
En snedvriden kvinnosyn, som fortfarande lever och frodas ända in på 2000-talet.

shedlight

2 december 2011 23:03

Så sant!
Man behöver bara gå ut på nätet några tryck bort för att se att denna syn på kvinnans "renhet" är i allra högsta grad levande i vår SVENSKA kultur.

Trots att det ofta hävdas att vissa andra kulturers kvinnosyn är så bedrövlig, vilket den också ofta är, så är vår egen kultur genomsyrad av precis samma värderingar.
Kvinnan blir "smutsig" på ett sätt som aldrig drabbar mannen.

Det är också därför som ordet "hora" används som ett nedvärderande omdöme nästan dagligdags, som mediahora, klickhora, drinkhora osv, för att kvinnan alltid ska skambeläggas, inte mannen.
Så håller samhället fast kvinnor i osynliga sedlighets-selar än idag.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av shedlight - 21 januari 2017 10:32

  Även i år beslutade länstyrerelserna om licensjakt på varg utan någon egentligt grundlig analys och reflektion om varför. Överklagande av naturorganisationer till högsta juridiska instans ledde inte till någon förändring trots att domstolar int...

Av shedlight - 11 augusti 2016 21:55

Idag nås vi av nyheten att Ecuadors ambassad tillåter att Assange förhörs om våldtäktsmisstankarna som funnits sedan 2010.    Men varför glömmer media bort vad som har hänt under dessa år? Hur Assange har utryckt sig? Hur en åklagare som inte ens...

Av shedlight - 22 juli 2016 10:49

Idag är det fem år sedan Anders Behring Breivik utförde sina välplanerade och fruktansvärda terrordåd.   Trots att det är en händelse som omtalats mycket i både Norge och Sverige så tycks den kontext som Breivik verkade i, inte ha analyseras. Han...

Av shedlight - 30 juli 2015 13:55

Den fasansfulla historien om lejonhannen Cecils död i Zimbabwe rullar nu över världen. Han sköts  med pilbåge och föst efter 40 TIMMAR efterföljande  sköts han ihäl med skjutvapen. Ett mer utstuderat djurplågeri är svårt att föreställa sig. Den nöjes...

Av shedlight - 27 juni 2015 11:43

Tänkte faktiskt försöka blogga lite i sommar men jag tänkte börja med en att reprisera ett tidigare inlägg och förändra det lite - från att handla om SD till att handla om SD-anhängare. Det är precis lika aktuellt idag som när det publicerades mars 2...

Kategorier

Shed Light

Arkiv

RSS

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards