Direktlänk till inlägg 12 mars 2012

Skillnad på våld och våld

Av shedlight - 12 mars 2012 11:48

En krönika i DN om SD:s film om hedersvåld.



SD är inte intresserade av mäns våld mot kvinnor.

SD är intresserade av vissa mäns våld mot kvinnor.

Män som är de andra.


SD anser att:

Invandrade män som misshandlar  kvinnor är ett problem.

Svenska män som misshandlar kvinnor är inte något problem.


Invandrade män som våldtar är ett problem.

Svenska män som våldtar är inte ett problem.


Invandrade män som tar hit fruar och förtrycker dem  är ett problem.

Svenska män som tar hit  fruar och förtrycker dem är inte något problem.


Män som förtrycker kvinnor i länder som har en muslimsk tradition är ett problem.

Svenska män som utöver våld mot kvinnor i Tyskland, Tjeckien eller Thailand är inte något problem.


Att kvinnor klär sig i heltäckande är ett uttryck för patriakalt förtryck.

Att kvinnor kläs av är inget tecken för ett patriarkalt förtryck.


Utländska män som gifter sig med mineråriga brudar är  ett problem.

Svenska  män som groomar barn för att sexuellt utnyttjade är inte ett problem  -eller värt att göra en film om.


Utländska män som kallar tjejer för horor och lösaktiga är ett problem.

Svenska män som kallar tjejer för horor eller slidddjur  är inget problem.



Men SD har fel.

Allt ovanstående är ett problem och är olika uttryck för mäns våld mot kvinnor och det som kallas  könsmaktsordningen.


 Både i Iran, Somalia, Turkiet,  och i Fosterlandet Sverige.


Kvinnan är inget verktyg i främlingsfientlighetens namn, varken för SD eller andra extremister.

Kvinnan är en människa. Kvinnan är folket - också.


*


Till sist:


En egyptisk man har gort en film om sexuella trakasserier mot kvinnor i Egypten.

När gör en svensk man en film om trakasserier här?

För det måste ju vara en man. Skulle det vara en kvinna, så skulle hon bli fullständigt  utmobbad av svenska nätmän som "rabiatfeminist", "manshatare",  "feministsugga" osv.


I SD:s jämställda Sverige.


För det finns sexuella trakasserier även här, men det visar andra uttryck och ofta , men inte alltid,  mer subtila: blottare, skavande i kollektivtrafiken, verbala på hopp, "smygande" män runt badstränder och joggingspår.

Och i en mängd andra situationer.

80%  utav de egyptiska kvinnorna har utsatts för trakasserier.

Hur många svenska kvinnor har utsatts för trakasserier?  Finns det ens undersökt?


Endast kommentarer som behandlar sakfrågan kommer tillåtas!
Sexistiska rasistiska kommentarer tillåts ej.

Reflektion, inte personangrepp , är  ledmärket.


 











 
 
Ingen bild

Realist

12 mars 2012 12:38

Svenska feminister anser att svenska män är djur och att det är ett problem när de slår sina kvinnor. Svenska feminister anser INTE att det är ett problem när män från andra kulturer slänger ut sina döttrar från balkongen för att de har suttit bredvid en blond pojke på bussen. Någon annan tolkning av det offentliga samtalet kan inte göras. Märk också att skribenten i DN inte heller har någon åsikt om problemet med hedersrelaterat våld utan återger bara SD-kvinnornas film. De är säkert väldigt tacksamma för reklamen. Eller nu var jag orättvis, Catia Hultquist presenterar ju faktiskt en lösning. Hon ska ta en dusch...

shedlight

12 mars 2012 12:55

Vilka "feminister" då?
Vad är män? Sliddjur också?

Tydligen är det "realistiskt" att slå just för svenska män och just för svenska män att åka utomlands och utsätta utländska- framför allt mycket unga - kvinnor för våld.

Bara det inte sker på just svenska balkonger.

Det är alltså tydligen "realistiskt " att blunda ibland och att tycka att´det ÄR skillnad på olika våld.

 
Ingen bild

Realist

12 mars 2012 12:58

Kerstin Thorvall åkte till Afrika för att ha sex. Hon blev hyllad för detta av feminister. Tänk vad lätt en del har för att blunda för övergrepp! Bara det är lite anarkistiskt och fräckt.

Så länge svenska feminister visar denna beröringsskräck för det medeltida våld som kvinnor i våra förorter utsätts för så förtjänar de inget annat än ignorans.

shedlight

12 mars 2012 13:08

EN kvinna?
(Blev hon hyllad förresten. Vad vet du egentligen? Sällan har väl EN kvinna blivit så kölhalad som hon - och fortfarande blir.)

Varför envisas du med att bunta ihop ALLA kvinnor?

Ska jag göra DIG ansvarig gör vad Göran Lindbergs vidriga handlingar eller för vad den nyligen gripne pedofilen i Kambodja har gjort?

Män på nätet brukar inte vilja ta på sig någon kollektiv skuld.

Men vad värre är - de tar heller inget ANSVAR för att visa vad som borde vara ett rimligt beteende och en norm.
Inte när det gäller svenska mäns beteende.

Utländska män klumpas däremot ohämmat ihop.

Liksom kvinnor alltså.
Så skapar man "dom andra".

 
Atmosphere girl

Atmosphere girl

12 mars 2012 13:37

Realist: För att vara en realist tycks du ha ovanligt mycket fantasi. Män gillar inte att bli generaliserade, ändå är det okej för samma män att generalisera feminister och hitta på allt möjligt om vad feminister tycker och tänker.

Nej, feminister anser inte att män är djur. EN kvinna sa det. Tvärtom är det väl män som anser män att vara djur, eftersom män är de som ivrigt påstår att allt vi är och gör har sin grund i biologin.

Och vad har du fått denna seglivade myt om att feminismen inte bryr sig om hedersvåld ifrån? Hm, låt mig gissa... Någon på avpixlat skrev att det var så? Om du försöker sätta dig i en situationen för en flicka drabbad av hedersvåld, vem tror du hon skulle anse vara hennes "vän"? shedlight eller du? En svensk feminist eller en SD-man som önskar henne tillbaka till hennes hemland?

shedlight: Tack för att du alltid skriver så bra och klokt. Du lyckas alltid sätta saker i ett större sammanhang, sammankoppla och jämföra olika fenomen. Du är jätteviktig.

http://theatmospheregirl.blogspot.com

shedlight

12 mars 2012 13:42

Tack!

"Realist" fortsätter i samma "realistiska" anda, men blir mer och mer öppen med var han står.
Det blir obehahagligt tydligt att feministhat och invandrarhat hänger ihop.
Kanske kommer till användning i ett annat sammanhang.

 
Ingen bild

Örnen

12 mars 2012 14:07

Det är svårt nå en lösning p.g.a vad som står i Koranen och att det är absolut sant för muslimer

shedlight

12 mars 2012 18:45

Vad står i bibeln tror du?
Framför allt i GT.

Det handlar inte om det: religioner finns inte i ett vakuum och religiösa ledare av olika schatteringar har inga problem med att komma överens - när det gäller att tycka till om kvinnokroppen.

Finns inget som förenar rättstrogna bröder världen över så som rätten till att bestämma över kvinnor.
Det gäller abort, det gäller löner, det gäller familjepolitik, det gäller sociala rättigheter, det gäller sexualitet.
Och allt annat som rör kvinnors mänskliga rättigheter.

I dessa brödraskap ingår, som inlägget "antyder", även SD.

 
Ingen bild

Tittarstorm

12 mars 2012 17:34

Realist skriver "någon annan tolkning av det offentliga samtalet kan inte göras" men han har förstås skrivit fel! Han menar "Någon annan tolkning av det offentliga samtalet kan JAG (dvs Realist själv) inte göra".
Det är så lätt att slinta på tangenterna.
Jag tror att realist har läst på lite dåligt faktiskt. Det är ingen som försvarar eller inte bryr sig om våld mot kvinnor från andra kulturer. Undrar var fått sin information ifrån? Eller han kanske har hittat på den själv rent av. :D

Jag misstänker faktiskt att Realist inte läst Kerstin Thorvall. Hade han gjort det så kanske, men bara kanske, det hade varit möjligt för honom att fatta att det kerstin Thorvall hittade i Afrika var manlig uppskattning. Det är en viss skillnad eller hur? Sedan kan ju uppskattning ta sig uttryck i sex också och Thorvall var en kvinna som var sexintresserad.
Till skillnad från en del av oss andra kvinnor alltså som brukar bli kallade både det och andra pga av detta ointresse. Manshatare och lite andra tillmälen.
Men inte Kerstin. Hon gillade sex med män. Och det ska hon ha skit för, tycker männen.
Kvinnor som gillar sex är inte bra. Kvinnor som ogillar sex är inte bra.

shedlight

12 mars 2012 18:56

"Kvinnor som gillar sex är inte bra. Kvinnor som ogillar sex är inte bra."
Dvs kvinnor är inte bra. Tycker dessa män.

Jag tror dessa "realister" har läst OM Thorvall i någon av mansbloggarna och inte läst något AV henne. Thorvall är ju en de kvinnor som föraktas på dessa bloggar...

 
Ingen bild

Rain

12 mars 2012 23:07

Instämmer med AG. Du är viktig och dina inlägg så grymt klargörande och du pekar tydligt ut dom problem som sopas under mattan. För detta får du naturligtvis kritik och fokusförskjutningarna låter inte vänta på sig. Tycker kvinnohatet blivit allt tydligare och det skrämmer, samtidigt manar det till kamp och jag skulle inte höja ögonbrynen om FI går om SD nästa val och hamnar i riksdagen.

Tror inte jag är ensam om att ha vaknat upp. (Ibland vill jag dock somna om och låtsats som att vi verkligen lever i ett jämställt samhälle där kvinnor är lika mycket värda som den andra halvan av befolkningen - men men, det räcker med ett besök på nätet så inser man att det finns mörker människor som vill vrida tillbaka klockan hundra år)

shedlight

13 mars 2012 17:11

Nej du är inte ensam om att ha vaknat upp.
Fler och fler börjar blogga och höras på annat sätt nu.

Sjuksköterskornas lönestrejk är så hoppfull, liksom olika reaktioner runt om på nätet.

Det är slut med tystnaden nu och att antifeminister ska stå oemotsagda.

 
Ingen bild

Leah

12 mars 2012 23:50

Jag uppfattar inte att Kertin Thorvall var en sexturist-hon köpte inte sex, eller gav gåvor i utbyte för sex. Hon hade sex helt enkelt. Hon gillade sex och använde tyvärr sex för att dämpa sin ångest. Det som verkar göra folk så arga är att hon hade fler sexpartners och att dessa var yngre-att hela Thailand är full av män som i motsats till Kerstin betalar för att ligga med flickor/barn verkar inte uppröra lika mycket. KERSTIN HADE SEX OCH VAR ÖPPEN MED DET-och det ska man inte vara som kvinna, speciellt inte om man är mor, ajabaja en mor ska bara leva för sina barn. En far han har dock "rätt" till lite kul-han är ju man för böveln. Jag har läst Kerstins böcker (och mött henne en gång för över 20 år sedan på en "afrikansk" klubb, hon hade jätte kul, jag med för den delen)och ingenstans står det att hon betalat för sex.

Jga gillar henne! Hon var absolut inte perfekt. Men hon vågade mer än på i sin generation.

shedlight

13 mars 2012 17:09

Det är konstigt att en kvinna som Thorvall fortfarande väcker indignation, framför allt hos könskonservativa nätmän.

Inte många verkar uppröras över att en bok som Lydia Cachos "Maktens slavar" måste skrivas idag och att fler kvinnor och flickor än någonsin förut tvingas in i könshandeln.

DÅ är det tyst.
Inte ett ljud hörs från dessa nätmän då.

 
Ingen bild

Leah

13 mars 2012 18:27

Att leva medvetet är för de flesta ganska svårt. Men att leva i lögn är ännu svårare i längden. Jag tror att många människor helt enkelt inte vågar/orka se sanningen, för då ställs de inför faktum att de måste göra obekväma val. Det är samma sak som människor som vägrar se det grova djurplågeri som pågår just nu överallt, i varje djurfabrik/slakteri osv. Det är helt enkel lättare att blunda, och slippa bli ifrågasatt. Som vegetarian och feminist har jag blivit påhoppad/ifrågsatt hela mitt liv. Det har faktiskt vissa gånger varit så jobbigt att jag velat ge upp. Men bloggar som dessa ger mig det bränsle jag behöver för att fortsätta. Jag har gjort val som på kort sikt varit oerhört smärtsamma (men såklart varit bäst för mig i ett framtidsperspektiv). Att leva jämlikt innebär ofta svåra val, som skilsmässa, bryta med familjemedlemar och vänner osv. Ibland så smärtsamma att det kan kännas som man "offrar" för mycket-men när man kommer ur den värsta känslostormen så förstår man att det i längden hade blivit att leva i ett helvete där man aldrig får den frihet/respekt alla förtjänar. Människan är ett vanedjur. Att gå mot strömmen är för de flesta svårt. Vi som vågar är ovanligt modiga. Jag lägger inget värde i det, utan jag konstaterar bara fakta. Men vi har det också svårare än andra med jämna mellanrum. För vi är ju precis som alla andra, vill vara med, vill accepteras.För mig personligen innebär det att jag antagligen aldrig kommer kunna dela livet med en partner. Och det vill jag. Men endast med en man som ser mig som sin totala jämlike-och det har jag hittills inte kunnat finna i någon man. Men jag lever hellre utan en partner än ett liv där jag inte ses som en fulltalig medborgare/människa. Men visst har jag känt sorg ibland. Speciellt nu när jag gavid lämnat fadern till mitt barn.Men sorgen är tillfällig och hade blivit svårare med tiden då jag hade gått under om jag levt med en männniska som inte ser kvinnor med samma värde som en man. Men om vi människor inte vågar kan inga förändringar ske. Vi måste helt enkelt våga för att vinna, fast vi blöder lite på vägen till målet.

shedlight

13 mars 2012 23:35

Jag blir stärkt av att läsa din fantastiska kommentar.
Det är en ynnest att vi kan stärka varandra!
Känner mig redan mer bloggsugen...

Marie Fredriksson har gjort en låt som heter Värdighet för länge sedan, på samma skiva som Ännu doftar kärlek.

Den har haft betydelse för mig.

Min värdighet släpper jag aldrig, varken i relationer oavsett om det är med män eller kvinnor eller om det rör sig om osunda villkor på en arbetsplats och liknande.
Jag är en vänlig människa men om någon kränker min värdighet blir jag heligt förbannad.
Eller om någon går på utsatta, barn eller djur.

Det har hänt tidigare i livet att min värdighet trampats på, men aldrig mer.

Jag tror det är viktigast; har man ett helt inre så klarar man yttre svårigheter också.

 
Ingen bild

noboytoy

13 mars 2012 23:14

Jag konstaterar att "Realist" är en av alla de män som gärna talar om feminism, utan att ha satt sig in i begreppet. Han dillar, som så många andra antifeministiska män, i nattmössan.

Jättebra inlägg SL! Som vanligt sätter du så självklart, verkligheten på pränt.

shedlight

13 mars 2012 23:37

Nätet är ju fullt utav dessa "realister".
Dom får hålla sig till sina bloggar.

Tack, tack..

 
Ingen bild

Newman

14 mars 2012 19:36

SD anser att "Svenska män som misshandlar kvinnor är inte något problem."
Det har de nog inte sagt. Osv. med dina andra påståenden. Du använder en teknik för att lägga felaktiga påståenden i mun på andra. Oärligt, men vanlig billig debatteknik

shedlight

14 mars 2012 22:35

Bara ett konstaterande.
Dom gör inga filmer om det.
Om svenska mäns våld alltså.

 
Ingen bild

Tittarstorm

14 mars 2012 22:57

Newman, du har så rätt.
SD har faktiskt inte sagt någonting alls om svenska misshandlande män! Inte ett ord.

shedlight

15 mars 2012 14:45

:)

 
Ingen bild

Jonathan L

18 mars 2012 19:59

Allt våld mot kvinnor beror på patriakala strukturer. Skillnaden på hedersvåld och annat våld mot kvinnor är att hedersvåld motiveras/legitimeras med tro och kultur. Därför måste det uppmärksammas för sig, för att vi ska kunna ta itu med problemet. Vi måste arbeta mot det samhälle som håller på att frodas, där religiös fundamentalism allt mer legitimeras och anses ok. Och där ingen vågar protestera pga rädsla att kallas för rasist eller islamofob. Eller för att inte bry sig om svenska mäns våld etc.

Det känns som att det blir en stor motreaktion från svenska debattörer, "Kom inte och säg att vi har det bättre" bla. Det är inte det som är poängen. Vi har det inte bra i Sverige men vi har det så sjukt mycket bättre än t.ex Saudarabien där det är lag att slå kvinnor i relationer för att "tygla dessa". I dagens Sverige har religion blivit en ursäkt för att kränka kvinnor och homosexuella, uppenbarligen mest för att ingen vill råka förknippas med SD. Vi måste våga ta upp problem som kanske inte är helt politiskt korrekta.

shedlight

19 mars 2012 19:45

Visst har du rätt här.
Problemet är att skilja de som använder våld mot kvinnor som ett vapen och inte som en struktur.

Dessutom ser förtryck olika ut.
Det kan var subtilt och svårt att komma åt,
och det kan vara grovt och synligt.
Det är viktigt att man kommer ihåg det.
Våldets olika uttryck.

En ung kvinna som trakasseras grovt som här:
http://ingenmanskvinna.bloggplatsen.se/2012/03/19/7569447-nar-man-gor-som-de-vill/
är också ett uttryck för något.

Jag anser att ordet könsmaktsordningen sammanfattar både Saudi, hedersvåld och det förtryckande strukturer som finns i Sverige.

Man har också missat finliret i debatten, att flickor i familjer med förtryck klarar sig bättre om de får kunskap och mentala redskap att prata med sina föräldrar. Det kan räcka för att komma tillrätta med förtryck från familj och släkt.
Men det vill inte högerextrema ska komma fram, för det passar inte deras syften.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av shedlight - 21 januari 2017 10:32

  Även i år beslutade länstyrerelserna om licensjakt på varg utan någon egentligt grundlig analys och reflektion om varför. Överklagande av naturorganisationer till högsta juridiska instans ledde inte till någon förändring trots att domstolar int...

Av shedlight - 11 augusti 2016 21:55

Idag nås vi av nyheten att Ecuadors ambassad tillåter att Assange förhörs om våldtäktsmisstankarna som funnits sedan 2010.    Men varför glömmer media bort vad som har hänt under dessa år? Hur Assange har utryckt sig? Hur en åklagare som inte ens...

Av shedlight - 22 juli 2016 10:49

Idag är det fem år sedan Anders Behring Breivik utförde sina välplanerade och fruktansvärda terrordåd.   Trots att det är en händelse som omtalats mycket i både Norge och Sverige så tycks den kontext som Breivik verkade i, inte ha analyseras. Han...

Av shedlight - 30 juli 2015 13:55

Den fasansfulla historien om lejonhannen Cecils död i Zimbabwe rullar nu över världen. Han sköts  med pilbåge och föst efter 40 TIMMAR efterföljande  sköts han ihäl med skjutvapen. Ett mer utstuderat djurplågeri är svårt att föreställa sig. Den nöjes...

Av shedlight - 27 juni 2015 11:43

Tänkte faktiskt försöka blogga lite i sommar men jag tänkte börja med en att reprisera ett tidigare inlägg och förändra det lite - från att handla om SD till att handla om SD-anhängare. Det är precis lika aktuellt idag som när det publicerades mars 2...

Kategorier

Shed Light

Arkiv

RSS

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards