Direktlänk till inlägg 26 november 2012

Varför så prostitutionsvänliga? Och vilken kvinnosyn?

Av shedlight - 26 november 2012 10:23

I en ledare från DN ondgör sig tidningen över ett förslag igår från  kvinnoförbunden för C, FP och KD,

Tidigare har både V, S och MP motionerat om just samma förslag:

Att kriminalisera att män köper kvinnor och flickor utomlands.


För det är i stort sett bara män.

Könshandeln  är just det  - en könshandel.


Det märks också i texten, fast dom skriver det aldrig.

Dom skriver att dom vet att det finns frivilliga danska och tyska kvinnor.

Också använder de sexindustrins ord; sexarbetare.

Det där ordet som ska trolla bort allt våld, all misshandel, alla fysiska skador, alla infektioner, alla aborter eller oönskade graviditeter och all mental skada. Det ska trolla bort alla skuldfällor, alla hot, alla mördade.

Det ska trolla bort att ingen vet om vilka som har "försvunnit", hur deras sjukdomshistoria är, hur länge prostituerade lever, vad som händer när de inte längre är " önskvärda" eller när de har blivit så sjuka att de måste bort.


Och simsalabim, DN: s ledarredaktion vet det som de som arbetar med prostitution vet inte finns:

DN vet att det är en skarp gräns; slav eller lycklig hora.


BTW, det är precis så det låter på sexköparforum...


Men.

Ett ord som inte kommer över DN:s ledare är ordet KVINNOSYN.


Vad gör det med en man när han ena stunden köper en ung rumänska (som trodde hon skulle få städjobb men hamnade med en skuld i Tyskland)  och nästa stund åker hem och går till sin arbetsplats som läkare, lärare, journalist eller politiker?

Hur villig är han lyssna på en " gnällig" kvinna, att behandla "tjejerna" i klassen på ett genusmedvetet och respektfullt sätt, att skriva om problem i prostitution eller att lägga förslag som ska bidra till ökad jämställdhet?

Det skriver inte DN ett ord om - hur sexköp påverkar kvinnosynen varje dag och varje kvinna OCH- som alltid - varje flicka. Kvinnor och flickor kommer att behandlas på samma sätt. Som de andra, de man kan köpa.



För ett kan vi vara säkra på, om det bara var invandrare och underklass som skulle åka utomlands och köpa kvinnor på burk, så hade inte DN skrivit så här.

DÅ hade man skrivit, "vi måste ta i med hårdhandskarna".


Men nu är det männen och kollegorna med makt.

Dom ska ha sina kaffeflickor.


Men DN:s kvinnosyn är ju välkänd, där tycks SD ligga i lä.

I DN

-skrivs artiklar om pappors utsatta situation  gång efter gång men inget om mammorna

-subjektifierar man kvinnan när  det gäller brott samtidigt som man den brottslige mannen "försvinner"

- tycker man det är "feministiskt" att piska ett 16  årigt barn som mår dåligt, inlägg här

-skrivs långa strippreklamartiklar med romantiskt skimmer,   inlägg här


Så då måste frågan ställas,  var är gränsen till fri vilja? Vad anser DN?

Är det vid samlag nr 3 -7  eller vid nr 4-18? Eller allt över ett samlag i veckan?

Är det vid oönskat analsex eller när torsken tar ett struptag?

För varför finns det annars panikknappar i bordellerna? Varför är kuddar farliga?


Det märkliga är att DN undviker att ta upp att de danska och tyska kvinnorna vill jobba med annat.

Det vill kvinnor när  de kan.

Det är ingen dröm att penetreras, hanteras, djurifieras och spela teater för svenska män som sitter i vita morgonrockar och flinar.

För varför är det bara rumänska, bulgariska, ukrainska, moldaviska, thailändska och latinamerikanska unga kvinnor där? Om de nu valt att åka miltals och installera sig på en bordell, att kunna planera sin resa , skaffa uppehälle,  fixa "jobb",  om de hade alla dessa möjligheter i livet skulle de DÅ inte välja att ordna sitt liv hemma?

Varför åka över land och hav för att bli penetrerade av främmande män om de haft valet?


Män med en kvinnosyn som är bland det värsta man överhuvudtaget kan tänka sig.


Om det finns någon gång som en man vet att han kränker kvinnor, det betyder ALLA kvinnor så är det när han gör dem till varor, till köpbara ting. Det vet dessa män.


Män som inte bryr sig  om vilka de köper, hur de hanterar dem och vilken skada denna hantering gör.

Inte Ett Dugg.


Traffickinghärvan i GBG gav hemska detaljer om ett liv på gatan. Svenska män, mestadels, stod för vinsten till hallickarna.

De brydde sig inte ett dugg. DN brydde sig inte ett dugg. Se här och här.

De skrev inte ens om den samtida litauiska härvan. De valde att vara tysta.


Och nu tycker DN att män kan åka utomlands och utnyttja ännu mer utsatta flickor och kvinnor, bara för män ska ha rätt till det.

Precis som på reglementeringens tid i Stockholm anser presssen att det är bra som det är.

Pressen har alltid stått på de sexköpande männens sida.


Och vad "sex"  är bestämmer som vanligt mannen.

Och det har inget med kvinnans sex att göra. Inte ett dugg, där heller.


Men det har med hennes värde att göra.

Sexualiteten och reproduktiviteten är det mest centrala i en människas liv.

Kvinnor har äggstockar, livmödrar och äggledare. Alla tar de skada av att mannen penetrerar hur som helst, när som helst och hur smittad som helst.

(För det finns inga krav på männen som köper och det har det aldrig funnits.)

Och svalget, kräkreflexen och ändtarmen.

Allt blir bestående skadat.


Men det värsta är det mentala traumat. Att varje dag möta främmande män där varje man kan vara  den siste  man ser är som att spela rysk roulett hela tiden. Det blir obotliga skador.

Det är som att bo med den värsta typen av kvinnomisshandlare.  Det blir krigsskador.

Porren har dessutom förgrovat all sexualitet, nu vill torskarna göra som dom gör där.

Med ännu värre skador som följd.


Och förresten:

Har DN funderat på varför det finns klappor i just Tyskland där man kan kasta in nyfödda barn?

Är det svenska torskars barn också? De som skryter på nätet om att de fick "alles ohne" ?



Avslutningvis lite inklipp på hur det kan låta på sexköparforum

Inga problem att betala till hallicken i Holland


Ursprungligen postat av raajtan

De prostituerade har väll säkert några andra regler som deras pimp har lagt upp.
Jo, det ska nog gå, bara du har pengarna. Genomsnittstiden folk har inne hos de prostituerade är dock 6 minuter.


"Recensioner" efter besök på FFK i Tyskland:


Dag 1
1. Singapore, 23 år, 6/10
2. Tyskland, Sandra, x år (skulle kunna tänka mig runt 25) 8/10
3. Italien, Maya, 28 år, 10/10
4. Tyskland, 23 år, 8/10
5. Moldavien, 24 år, 9/10

Dag 2
1. Tyskland, Laura, 27 år, 10/10
2. Ungern, 20 år, 8/10
3. Tjeckien, Nina, 24år, 10/10


Detta skriker trafficking.

Men inte en tanke på detta från de som hänger där utan tvärtom -  de andra torskarna "längtar" efter att åka dit de också.


Svenska torskar bryr sig inte ett dugg om vilka "tjejer" dom köper och vad de gör med dem.

De kommer hem och ser svenska kvinnor som "drinkhoror".

Och tycker att Sverige är "statsfeministiskt", som W här.


Det är heller  ingen nyhet att våldtäktsmän, de som inte klarar vad som är frivilligt, ofta återfinns

bland torsk-klientelet.

Inlägg om det här.


Till sist:

Sorgligt DN, att ni inte kan skilja på vad som är kvinnors rätt och vad som är kvinnoförtryck och att ni använder abortvapnet.

Så blir det när man ska försvara sexköpande mäns rätt i första hand, då använder man abort som hävstång.

Och på debattsidan har den ena abortfientliga artikeln efter den andra avlöst varandra.

DÅ var det inga problem  med kvinnors "rätt".

Men det svårt  att begripa att det handlar om kvinnors liv, säkerhet och integritet - om man inte vill.


Det handlar inte om männens tolkningsföreträde varken till vad " sex" är eller att kvinnors och flickors kroppar är ting som ska hanteras.

Det handlar om kvinnosyn.


Och varför inte ta och läsa Lydia Cacho i jul, DN?








 
 
Ingen bild

Anders

26 november 2012 14:22

Tack för en riktigt bra replik. Även om det finns problem kring förslaget när det gäller dubbel straffrätt, så ger DN klassiska argument om varför prostitution ska vara lagligt, även i Sverige. Detta är alltså DN:s officiella ståndpunkt.

Det känns som att det fortfarande är 40-talistmännen som styr på DN. Det är ofattbart. Som tur är har de flesta av oss män som är födda på 70-talet och senare en långt mer utvecklad människosyn. Med tiden kommer det bli förändring.

shedlight

26 november 2012 20:45

Jag tror också på att det blir en förändring.

Det är ofrånkomligt så fastän prostitution förmodligen är det mest komplexa samhällsfenomenet idag så är det långsamt på väg. Inte bara i Sverige.
Man kan inte stå och se dessa mängder av unga kvinnor och flickor över hela Europa utan att förfasas och reagera.

Media har alltid varit i bakvattnet när det gäller synen på att män (med makt) har rätt till kvinnokroppar när de vill. Men sällan så tydligt som DN idag 2012.

Och DN ja,...det var dom som la sig platt för makten i 70-talets bordellhärva.De vägrade att skriva om sådant som tydliggjorde den tidens maktmäns missbruk av både flickor och kvinnor.
Mönstret sitter kvar i väggarna. Uppenbarligen.

 
Ingen bild

Amanda

26 november 2012 18:34

Jag blev ledsen och arg av att läsa DN's ledare men glad och inspirerad av att läsa detta inlägg. Det finns så mycket att säga om den här ledaren. Den blottar ett ställningstagande som står i direkt konflikt med feminismen. Argumentationen är usel. Kommentarerna på Ledaren är fruktansvärd läsning. Jag hade för övrigt ingen aning om hur pass stor del av de prostituerade nigerianska kvinnornas kundkrets som utgörs av svenska män? Enligt ledaren skulle kriminalisering av sexköp förstöra deras enda möjlighet till egen försörjning. Bra, bra argumenterat.. Dessutom, handlade kvinnoförbundens förslag om illegalisering av sexköpande (utnyttjande av kvinnors kroppar) och inte om en kriminalisering av prostitution. Dessa män..... jag känner mig helt tom nu.

shedlight

26 november 2012 20:05

Både DN och dessa torskar, som DN nu stödjer, anser ju tydligen att det är förbjudet att hjälpa fattiga utan att först utnyttja dem sexuellt.
Att hjälpa människor för att man bryr sig om dem har uppenbarligen inte slagit Sveriges största morgontidning.

Ja, denna ledare var ett dråpslag.
Men efter att så ofta gått mansrättsrörelsen till mötes, ha försvarat rätten till bilder av våldtagna småflickor och att anse en vuxen man har rätt att piska ett barn så är det bara en grym logik i värderingarna som gör att de nu tar torskarnas parti.

Det är ingen skillnad nu på hur det låter i DN eller på ett sexköparforum.
Torskarna måste applådera denna ledare.
Men dom biter sig sjävla i svansen...

 
Ingen bild

Tittarstorm

26 november 2012 20:59

Vilken fruktansvärt grisig edare!
Eftersom den är osignerad får man förstås se det som en åsikt som hela DN står för och inte enbart skribenten själv.
Han menar att man helt krasst kan tycka att det är ok att utnyttja fattiga kvinnor så de kan försörja sina barn. Sexköp är egentlige välgörenhet med andra ord. Ett alternativ till statligt bistånd kanske rent av?

Papperstidningarna lever en tynande tillvaro. DN har iaf visat vilken målgrupp de satsar på. De får hoppas att den målgruppen är tillräckligt stor så DNs ledarskribenter får ha jobbet kvar.

shedlight

26 november 2012 23:17

Kjöller försvarade ledaren i studio ett.
Hon hade minsann intervjuat en lycklig hora som bekostade sina studier med prostitution men samtidigt ondgjorde hon sig över att straffen var så låga så det var ingen ide och Sverige bara jagar torskar.
Hon verkade helt enkelt inte riktigt klok.

Jag är mest förvånad att man numera hittar gamle äckeltorsken W:s argument på DN:s ledarsida.
HUR gick det till...jag tror jag förstår...

Ja, den katastrofalt ökade kvinno- och flick handeln i Europa måste ju bero de vill försörja sig genom att ingå i "the flesh trade".
Som av en händelse ska de först betala av 10.000 euro till en hallick.
Men Kjöller tycker väl lika synd om hallickar som torskar.

Jag tror att hela DN behöver ett genus-stålbad. Och att maktanalys-stålbad.
Och ett antipatriarkalt vinterbad. Kanske skulle inte ens det hjälpa.

Som någon skrev på twitter: nu borde alla kvinnor sluta prenumerera på DN.
Och alla vetttiga män.

 
Ingen bild

Tittarstorm

27 november 2012 11:04

Det är synd att man inte har någon DN-prenumeration man kan säga upp. :D

shedlight

27 november 2012 13:05

Man kan alltid välja bort att läsa deras websida eller att gå in mer sällan.

Man kan också i varje sammanhang göra sin röst hörd om tillförlitligheten hos denna Sveriges största tidning och vilka värderingar de tydligt omhuldar.

Det är inte sällan som ledare i DN läses upp i tidningskrönikan eller ger ett uppslag i Studio ett.
Då kan vi reagera och ifrågasätta om man öht ska ta en tidning med en ledarredaktion som uppenbarligen anser att torskar har rätt till "sex" hos fattiga kvinnor, på allvar.
Och att prostiterade = lyckliga horor.
Det är DÄR och DÅ vi kan agera.

DN bör förpassas till samma skräphög som flashback eftersom det låter likadant.

 
Ingen bild

Leroy

28 november 2012 18:56

Här är vi eniga Shed.

Jag instämmer i din analys och har samma syn på detta.

Den lyckliga horan. - Nej jag har sett så mycket skit i mina dar.

Det är inte ok att försvara denna industri och de som drabbas.

De 3 största ekonomierna. Krig, Droger och prostitiution.

De som fastnar i detta dör alltför tidigt. Utnyttjade av andra och man får inte glömma de unga manliga prostituerade heller som ökat lavinartat. Jag ser argsint på hur man skapar she males genom tidiga hormonbehandlingar för att skicka iväg för att bidra till familjens försörjning i Thailand mm.

Leroy

shedlight

28 november 2012 19:57

Det finns ingen lavinartad ökning av unga män.
Varken här eller i Thailand (myter sprids om detta från Ungstyr missvisande rapport).
Shemales är en effekt av _exakt_ samma könsfötryck som leder till att världen aldrig har haft så många kvinnor och flickor som säljs som nu.
Det är 98% män som köper.

 
Ingen bild

Lars

28 november 2012 21:26

DN är en osmart tidning. Oetisk skulle man kunna kalla den eftersom den förespråkar lösningar som leder fel. Jag tror män i Sverige i regel är mer etiska och avstår från utnyttja kvinnor sexuellt.

shedlight

29 november 2012 11:35

Ska man tro på statistiken är det en minoritet som faktiskt köper och de allra flesta av dessa gör det utomlands.
Jag är övertygad att de flesta män i Sverige inte gör som torskarna på Flashback.
Men...ni etiska behövs som vanligt höras mer!

 
Ingen bild

Leroy

28 november 2012 22:01

Jo Shed alltfler unga killar prostituerar sig.

Det är fel i alla lägen.

Det är inget man skall köpa lika lite som vapen och droger...

Dom som säljer skall inte behöva förnedra sig, fastna i detta och utnyttjas.

Leroy

shedlight

29 november 2012 23:18

Jag upprepar Ungstyr rapport har missbrukats!
Det är inte första gången media ställer upp för mansrättsrörelsens agenda med fokusförskjutning och lurar svenska folket.
Drygt 1100 pers där ca 30 självuppskattar -i en mycket vid definition- sig som att ha "sålt sex" nån gång säger ingenting om utsatthet, könsmakt eller kvantitet. INGENTING.

Så du har fel.
Det går bra att penetrera närmsta sexköparforum och ge dig ut i Europa för att se könsmakten in action.
Det finns nog de som kan guida dig.

 
Ingen bild

Tittarstorm

28 november 2012 22:09

Intressant att Leroy är emot prostitution! Hans kompisar på nätet delar ju inte den värderingen så man får förmoda att de har många och heta debatter om den saken.
Jag har dock inte sett någon sådan... :D

shedlight

29 november 2012 11:25

Ja, det gäller att våga ta ställning i alla sammanhang.

 
Gubbfan

Gubbfan

2 december 2012 11:52

Hm...
Jag trodde i min enfald att det var förbjudet för en svensk att köpa sex utomlands. Men det är väl så att man inte funderar över sådant som borde vara självklart. Något som är olagligt hemma gör man inte någon annanstans heller. Något som man inte gör hemma, gör man inte borta heller.
Det värsta är att de antagligen gör så på hemmaplan också om de bara får tillfälle.
Men det handlar väl om kvinnosyn och människosyn antar jag.
För inte kan det vara frågan om något slags hormonöverskott hos oss karlar. Lite handarbete, så är i så fall den balansen återställd. Svårare kan det inte vara för kräken.
Nej, jag tror fortfarande att det handlar om den kvinnosyn som närmast kommer från en massa beduinstammar i mellanöstern som har överlevt. Alltså makt över medmänniskor.
Men man får väl inte så här i juletider ifrågasätta den judiska/kristna/muslimska människosynen.

Eftersom jag inte har DN och inte heller läser den på nätet, så hade jag inte läst ledaren ifråga. Det är en alldeles för dumborgerlig tidning för min smak.

I alla fall önskar jag dig och alla dina medsystrar en lugn och trevlig juletid helst utan alkohol, som bl a tycks trigga igång övergrepp, men med lagom frid, lagom med mat och ge sjutton i allt julstädande. Era karlar ser i alla fall inte om det är städat.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

shedlight

3 december 2012 14:48

Tack för den klokskapen, Gubbfan!

Städa lagom...(dvs så lite som möjligt) och ha en fridefull juletid tillbaka.

Kommer nog mer innan...

 
Gubbfan

Gubbfan

8 december 2012 09:55

Läste just på Newsmill "Men lilla gumman han tycker bara om dig...".
Det inlägget fångar nog ganska bra en stor del av hur det har fått fortsätta att vara så "snett".
Vi måste lära oss att säga ifrån.
Vi måste lära oss att säga att det här accepterar vi inte, även om det är barn som gör fel.
Och det är vi vuxna som måste säga ifrån. Barn gör som de tror att man skall göra.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

shedlight

8 december 2012 17:07

Jag såg också den artikeln.
Bra gjort av en 20årig tjej att få upp ögonen för vad som har skett -och som sker- och säga ifrån.
Men du har helt rätt - vi har alla ett ansvar.

Otroligt att ingen lärare sa ifrån....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av shedlight - 21 januari 2017 10:32

  Även i år beslutade länstyrerelserna om licensjakt på varg utan någon egentligt grundlig analys och reflektion om varför. Överklagande av naturorganisationer till högsta juridiska instans ledde inte till någon förändring trots att domstolar int...

Av shedlight - 11 augusti 2016 21:55

Idag nås vi av nyheten att Ecuadors ambassad tillåter att Assange förhörs om våldtäktsmisstankarna som funnits sedan 2010.    Men varför glömmer media bort vad som har hänt under dessa år? Hur Assange har utryckt sig? Hur en åklagare som inte ens...

Av shedlight - 22 juli 2016 10:49

Idag är det fem år sedan Anders Behring Breivik utförde sina välplanerade och fruktansvärda terrordåd.   Trots att det är en händelse som omtalats mycket i både Norge och Sverige så tycks den kontext som Breivik verkade i, inte ha analyseras. Han...

Av shedlight - 30 juli 2015 13:55

Den fasansfulla historien om lejonhannen Cecils död i Zimbabwe rullar nu över världen. Han sköts  med pilbåge och föst efter 40 TIMMAR efterföljande  sköts han ihäl med skjutvapen. Ett mer utstuderat djurplågeri är svårt att föreställa sig. Den nöjes...

Av shedlight - 27 juni 2015 11:43

Tänkte faktiskt försöka blogga lite i sommar men jag tänkte börja med en att reprisera ett tidigare inlägg och förändra det lite - från att handla om SD till att handla om SD-anhängare. Det är precis lika aktuellt idag som när det publicerades mars 2...

Kategorier

Shed Light

Arkiv

RSS

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards