Direktlänk till inlägg 27 juli 2011

En förråande kommenteringskultur bidrar till hatet

Av shedlight - 27 juli 2011 13:27

Anne Holt har skrivit en artikeln om attackerna i Norge.


http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/anne-holt-en-gang-var-han-en-annan

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/anne-holt-en-gang-var-han-en-annan

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kontroversiell-sd-politiker-slutar-blogga


Hon funderar där över hur den offentliga ordväxlingens utveckling har varit senaste åren.


Hon skriver  följande:

Terroristens internetskriverier fram till dagen för angreppen är ändå inte värre än det man dagligen kan läsa i kommentarsfälten i vanliga, norska nättidningar

 

 

Det är naturligtvis, det har låtit precis likadant i svenska tidningar, vilket vem som helst som läser kommentering dagligen ser.


Utvecklingen  har varit skrämmande och det har blivit värre och värre.

Olika media har agerat lite olika, men sammantaget har det blivit mycket råare.

Läser man artiklar från tex 2006-2008, så är inte kommentering särskilt framträdande.

Men sedan har det exploderat.

För ca 2 år sedan  fick jag ett mail-svar ifrån en utav de som nu förestår debatt på SvD att de är försiktiga med att debattera ämnen som våldtäkt och eftersom de så snabbt spårar ur.


Sen dess har debbatten förråats exponentiellt och SvD öppnar utan minsta eftertanke kommentarfält om våldtäkt, prostitution, kvinnojourer och abort.


Med ett enormt  kvinnohat 100- och åter 100-tals kommentarer.

Det går inte att bemöta alla dessa så de får stå oemotsagda.


Långt, mycket långt,  ifrån den förstående tonen i det mail jag fick två år  tidigare.


Vad har hänt?

Man har vant sig.

Man har valt att vänja sig.

Det är ett sätt att föråa språkbruket och att stärka de krafter som tjänar på det.


I DN har skett en precis likadan anpassning.

Publicering  av de två fullständigt högerextrema antiabortartiklar som skedde tidigare i våras hade  inte kunnat ske för två år sedan.

Behöver jag säga att det var ett djupt hat mot kvinnor som gör aborter i synnerhet kommentarsfälten och en samfällt skuldbeläggande av kvinnor i allmänhet. Ingen ansvarig spermie i sikte.

Att SD har samma inställning och att KD nu profilerar sig i denna fråga hänger naturligtvis ihop med samma konservativa tankegods.


Att KD-ledaren väljer att ingripa i människors fria vilja just när det gäller abort för vissa foster ifrågasätts av ingen och sätts  i relation  till hans hårdnackade inställning mot att göra samma ingripande i föräldraförsäkringnen.

Så det handlar om rent abortmotstånd, men ingen journalist hänger med.

DN har också drivit en hemmafruagenda. Ivrigt påhejade av sina kommentatorer, så har DN klämt fram artikel  efter artikel i ämnet.

Samma tankegods som Breiviks och många  andra, kvinnan ska  tillbaks till hemmet.

Femtiotalet åter.

Utan reflektion har DN gått deras ärenden.

Liksom övriga samhället.

Men är det inte mediernas uppgift att granska vad som sker och inte endast själva delta förbehållslöst?

 
Det är ingen slump att det sker nu: att det förråande tankegodset sprids. Samma tankegods som bygger upp organisationer som SD.


Breivik anser att att rasblandningar är av ondo men han anser att det är fullt förståeligt att nordiska män vill ta undergivna thailändska kvinnor, eftersom de nordiska är förstörda av feminism.

Vad nordiska kvinnor anser själva är alltså ointressant.


Det anses då inte vara rasblandning,  för  kvinnor tillhör inte tillhör någon kultur. Kulturen uppbörs endast av män.

Samma inställning ser man fullt av på flashback , och i media.

Kvinnor är varelser utanför kulturen som ska vara undergivna.


Just detta exploaterade AB maximalt för 2 år sedan då en norsk(!) politiker tyckte  att nordiska kvinnor inte kan ta hand om männen.

För männen behöver tydligen tas om hand.

Det följdes utan över 1000 hatiska kommentarer om hur bortskämda, vidriga svenska kvinnor är och att asiatiska kvinnor vet  att uppskatta och passa upp på män, även sexuellt." Hellre en tacksam thailändska än en bortskämd svenska."

Alltså precis som Breiviks tankegods.


Drog AB slutsatser av detta enorma kvinnohat - och rashat?

Nej.

De fortsatte att låta dessa röster få utrymme, mängder av utrymme, varje vecka. Kvinnors värde, kvinnors kroppar, kvinnors dumhet. Åtföljda förstås utav avklädda kvinnor. Så fick man det också.


Och  de fåtal artiklar som öppnas i rasistiska ämnen översvämmas av samma tankegods.

Att de andra är värdelösa, mindre värda, och att den egna egot ska stå i centrum. 

De -  med samma åsikt från Breivik -  hämtade stöd från varandra och uppmanade varndra att rösta på SD för att få bort de andra, feminister och invandrare.


Vilket ansvar tog AB för hatet?

Och för att detta tankegods fick legitimeras?

Man skadade kvinnors värde och hyllade den starke mannen.


Om allt detta står i kategorierna SvD, DN, AB och även Expressen.

För även där har skett samma sak.


Men Anne Holt har försått.


Men journalister  låter lika  förvånade varje gång de tar upp Breviks tankegods.

Men det finns fullt utav detta på nätet och på era egna websidors kommentarer.  Ta och börja läsa där.

Det gäller även public sevice. De har agerat på samma aningslösa sätt.

Ett exempel på att journalister inte ser klart utan agerar i flock, som vanligt,  är nu alla reagerar på att  en  kommunpolitiker för SD  hävdar att det är mångkulturens  fel det som skedde i Norge.

Det är naturligtvis fullständigt befängt.

Skulden ligger hos Breivik. Ingen annanstans.

Men hans kontext och de som delar hans tankegods måste granskas.


Samma bortförklarade som SD-politikern gör, görs även på svenska kvinnohatsbloggar. Då för sina syften.

Där skylls  Breiviks beteende på feminism och att jämställdheten har gått för långt. Breivik var frustrerad av dessa inhemska kvinnors beteende.

Man skyller också på att svenska dagis är för könsneutrala, pojkar måste få slåss. Särskilt ondgör man sig som vanligt över Egalia. Med Breivik som skydd.


Man skriver om  att mamman har skuld, att de ensamma mammorna har skuld.

Men ingen funderar över pappornas skuld.

Varför en far nu önskar livet ur sin son. En fullständigt oempatisk och närmast psykotisk reaktion från en frånvarande far.

Skulden på Breiviks agerande läggs alltså på kvinnor;  i hemmet, på dagis, och på jämställdheten.

Inte hos Breivik själv.

Han utnyttjas på samma vidriga sätt av dessa kvinnohatare som av SD-politikern, men ingen i media uppmärksammar det.


Varför?

 
 
Ingen bild

Tittarstorm

27 juli 2011 15:26

Att kritiskt granska mekanismerna och strukturerna som gör att en Breivik kan agera som han gjort är kanske inte säljande? Män kanske inte vill läsa om det hat som väldigt många av dem och vissa kvinnor står för och vidarebefordrar och då köper de inga tidningar?
Har ägarna inflytande på innehållet?
Jag vet inte men blir lika förbannad varje gång jag ser hur media agerar, just nu slafsar de mest i de överlevandes och anhörigas reaktioner och visar inget intresse för någon djupare analys. De skulle som du säger bara behöva läsa artiklarna i sina egna blaskors med efterföljande kommentarsfält för att hitta förklaringar och mönster. Återigen blir det SD och deras anhang som får stå för analysen, så gott som oemotsagda.

shedlight

27 juli 2011 21:44

Ja, det är märkligt vad lite analys som görs utav svenska journalistgräddan.
Ingen vågar riktigt ta tag i problemet.
En enda krönika på Expressen har varit närmast.
Förutom denna analyserande krönika av Anne Holt.

 
Ingen bild

noboytoy

27 juli 2011 18:16

Shedlight, detta blir off-topic från ditt inlägg men jag kan inte undgå att se att du inte lyckas länka via Twingly till DN. Din blogg syns inte.

Jag har samma problem. Jag får heller inget svar från Twingly varför mina länkningar inte fungerar.

Har du möjligen varit i kontakt med Twingly och fått någon förklaring?

Detsamma gäller för mig ocskå på bloggportalen. Har du problem med länkningen även där?

shedlight

27 juli 2011 21:40

Nej, det är problem. Har inte fått något klart besked från twingly var problemet ligger.
Det har alltid fungerat utan problem för mig men sedan 24 juli (frimurarinlägget) har det varit något som har hänt.

Bloggportalen fungerar inte heller, men det problemet har varat i flera månader.

Om man vill vara konspiratorisk, är vi obekväma för någon?

 
BitterFeminist

BitterFeminist

29 juli 2011 13:24

Kvinnohatet på nätet förblir oifrågasatt. Ingen vidare granskning görs av det annat än några artiklar som brukar skrivas någon gång per år av kvinnor som ifrågasätter kvinnohatet på nätet. Men media själva skiter i det.

Vad som behövs är granskning av diverse kvinnohatar bloggar, som olika antifeministiska sådana, och av kommentarfälten i medias egna kommentarfält och på andra nätsidor såsom Facebook, YouTube, osv. En lång artikelserie som flera stora inom media gör.

Men så länge kvinnohat inte tas på så stort allvar och toleransen för det är så hög så händer inget. Även många feminister jag stöter på har hög toleransnivå för det, för exempelvis att kunna orka med vardagen både på nätet och IRL. Men ju mer det tolereras detsto värre blir det. Det behövs fler av oss som säger: NEJ NU RÄCKER DET! Men det är så få som gör detta.

Sen har, precis som du skriver, det blivit värre under dom senaste året. Jag har aldrig sett så mycket kvinnohat på nätet som jag gör idag, jämfört med säg bara 5-6 år sedan. Och det är alltid samma skit som sägs, om och om igen. Precis sådant du tar upp är det som sägs hela tiden. Dessa män (ja det är framför allt män) reflekterar inte över det dom säger. Dom skulle ALDRIG acceptera att kvinnor talade om dom på detta sätt dom gör om kvinnor, utan det är one way street of hate speech som gäller från dessa killar och män.

Sen har vi också grupper som står bakom dessa killar och män, höger och kristna extremist grupper som står bakom dom och får mer makt för varje år.

I USA har det blivit värre än vad det varit på länge: http://jezebel.com/5821054/restricting-your-rights-is-2011s-hottest-trend Visar på att inskränka på kvinnors rättigheter har inte varit så populärt som det är nu bland höger och kristna grupper i USA på många år att inskränka på kvinnors rättigheter. Sen har vi kvinnohatarna från gruppen MRO här i Sverige som ges mer utrymme i media. Samma som hände i USA för flera år sedan. Jag är rädd för att vi kan riskera att gå samma väg här, även om kristendomen inte är lika stor här förstås.

http://bitterfeminist.wordpress.com

shedlight

29 juli 2011 21:59

Så är det.
Det spelar ingen roll vilken religion eller vilket statsskick länder har;
kvinnan är andra klassens medborgare överallt.

Ingen jude, ingen muslim, ingen kristen, ingen medborgarrättskämpe, ingen INGEN förtrycks så som kvinnan över hela världen.

Och inget förtryck förtigs så mangrant.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av shedlight - 21 januari 2017 10:32

  Även i år beslutade länstyrerelserna om licensjakt på varg utan någon egentligt grundlig analys och reflektion om varför. Överklagande av naturorganisationer till högsta juridiska instans ledde inte till någon förändring trots att domstolar int...

Av shedlight - 11 augusti 2016 21:55

Idag nås vi av nyheten att Ecuadors ambassad tillåter att Assange förhörs om våldtäktsmisstankarna som funnits sedan 2010.    Men varför glömmer media bort vad som har hänt under dessa år? Hur Assange har utryckt sig? Hur en åklagare som inte ens...

Av shedlight - 22 juli 2016 10:49

Idag är det fem år sedan Anders Behring Breivik utförde sina välplanerade och fruktansvärda terrordåd.   Trots att det är en händelse som omtalats mycket i både Norge och Sverige så tycks den kontext som Breivik verkade i, inte ha analyseras. Han...

Av shedlight - 30 juli 2015 13:55

Den fasansfulla historien om lejonhannen Cecils död i Zimbabwe rullar nu över världen. Han sköts  med pilbåge och föst efter 40 TIMMAR efterföljande  sköts han ihäl med skjutvapen. Ett mer utstuderat djurplågeri är svårt att föreställa sig. Den nöjes...

Av shedlight - 27 juni 2015 11:43

Tänkte faktiskt försöka blogga lite i sommar men jag tänkte börja med en att reprisera ett tidigare inlägg och förändra det lite - från att handla om SD till att handla om SD-anhängare. Det är precis lika aktuellt idag som när det publicerades mars 2...

Kategorier

Shed Light

Arkiv

RSS

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards